STAF SKTT
Updated: 17 August 2016 (jumpa Admin jika ingin tukar gambar)
Pautan / Link / Notis
--------------------------------
Keputusan Ujian/Peperiksaan
Konsep TDF-UK-J
Koleksi Soalan
Portal Cikgu M
Ruang Undian
SPL KPM @ SPLG
EMiS
Sukatan Pelajaran
SAPS
e-Operasi
e-Perlu
APDM
SPPBS
KPM @ MOE
SPS
e-Pangkat
e-Cerap JPN Sabah
HRMIS 1.0 (IE only)
HRMIS 2.0 (all browsers)
SGM
e-Nazir
e-GTukar
Sarana Ibubapa/Sekolah
SSQS
i-THINK
Markah Kerja Kursus UPSR
FROG VLE
------------------------------
PKG Keningau
e-Penyata Gaji
SPP
Sabah Edu.Net
NKRA
Edu.Web.TV
Biro Pengaduan Awam
Semak Naik Pangat
PTK
e-Hasil
e-VETTING
CUEPACS
NUTP
Bhg.Pinj.Perumahan
-data 31 Mei 2016
--------------------------------
* Rendah : 2,685,403
* Menengah : 2,188,525
5,074,612 Jadi, bayangkan bgmana sengitnya persaingan yg akan berlaku nt...
Who is online?
In total there are 22 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 22 Guests :: 1 BotNone
Most users ever online was 546 on Wed Apr 28, 2021 1:26 pm
Latest topics
» Projek tambahan bangunan baru SKTT (mula 24feb2018)by Admin Sat Mar 17, 2018 9:26 pm
» MTQ ZON BANDAR 2018
by NAIMEH Wed Mar 07, 2018 12:44 pm
» Adik Aimi ke-3 NILAM peringkat daerah Keningau (25/2/2018)
by Admin Mon Feb 26, 2018 6:58 pm
» SKTT Juara Bolasepak Zon Bingkor (22feb2018)
by Admin Fri Feb 23, 2018 9:54 am
» SKTT Tuan Rumah Pertandingan Pidato & Public Speaking Zon Bingkor (21feb2018)
by Admin Thu Feb 22, 2018 10:26 pm
» Immersion camp (coding@schools) 9-12okt2017
by Admin Fri Nov 24, 2017 1:25 pm
» Majlis Kecemerlangan & Graduasi Tahun 6 (23nov2017)
by Admin Fri Nov 24, 2017 1:02 pm
» Selamat datang... staf baru SKTT
by Admin Mon Oct 09, 2017 10:00 pm
» Guru pelatih (internship) : 31julai-25ogos2017
by Admin Wed Sep 27, 2017 9:20 am
» Guru pelatih (internship) : 6feb-5mei2017
by Admin Wed Sep 27, 2017 9:14 am
» Murid SKTT dlm pertandingan bola jaring peringkat daerah Keningau -mac2017
by Admin Mon Apr 03, 2017 8:52 am
» Taklimat & Bengkel SKPMg2 SKTT (17mac2017)
by Admin Mon Mar 27, 2017 9:58 am
» Guru Pelatih PBS (13-17mac2017) *group Ain Azzwa
by Admin Mon Mar 27, 2017 8:55 am
» Frans
by Admin Tue Feb 07, 2017 11:43 pm
» Teknik Belajar Berkesan & Jadual Belajar -19jan2017
by Admin Mon Jan 23, 2017 9:17 pm
USEFUL LINKS
IKON SKTT
Amalan kreativiti dm p&p
Sekolah Kebangsaan Tuarid Taud, Keningau :: LOBI FORUM SK.TUARID TAUD :: KURIKULUM :: Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
Page 1 of 1
Amalan kreativiti dm p&p
Indikator amalan kreativiti bagi setiap fasa
Kemahiran Utama | Indikator Amalan |
1.0 Fasa Persediaan | |
1.1 Pemerhatian Membuat pemerhatian aktif utk mengumpul maklumat. | 1.1.1 Menggunakan deria penglihatan, pendengaran, sentuhan, rasa atau bau. 1.1.2 Menumpukan pemerhatian kpd objek, perkataan, ayat atau teks secara menyeluruh. 1.1.3 Mneggunakan alat, radas. bahan, instrumen atau spesimen yg sesuai. 1.1.4 Mengendalikan alat, radas, bahan, instrumen atau spesimen dengan betul. 1.1.5 Menggunakan pelbagai kaedah atau prosedur yg sesuai. 1.1.6 Mengenal pasti ciri objek, situasi atau fenomena dgn tepat. 1.1.7 Mendptkan makna dgn betul. 1.1.8 Mengenal pasti objek, situasi atau fenomena sekeliling yg berkaitan. |
1.2 Analisis Menganalisis maklumat dgn menghuraikan bhg kpd yg lebih kecil bagi memahami sesuatu. | 1.2.1 Mengenal pasti persamaan dan perbezaan dgn betul. 1.2.2 Mengasingkan maklumat berdasarkan kriteria tertentu. 1.2.3 Mengumpulkan maklumat berdasarkan kriteria tertentu. 1.2.4 Menyusun maklumat mengikut kriteria tertentu. 1.2.5 Mengesan sebab berdasarkan maklumat berwibawa. 1.2.6 Mengkaji kesan baik dan kesan buruk. 1.2.7 Mengimbas kembali idea. 1.2.8 Mencari banyak bukti yang diterima dan disokong berdasarkan fakta dan maklumat. |
Last edited by Admin on Mon Jul 05, 2010 9:25 pm; edited 1 time in total
Re: Amalan kreativiti dm p&p
Kemahiran Utama | Indikator Amalan |
2.0 Fasa Imaginasi | |
2.1 Penjanaan Idea Menghasilkan idea-idea yang berkaitan dgn sesuatu perkara. | 2.1.1 Menghasilkan idea-idea baharu yg banyak (yg ungkin benar atau tidak pasti ttp logik). 2.1.2Menghasilkan idea secara berterusan. 2.1.3Menghasilkan idea yg bermakna. 2.1.4 Mencari hubung kait, gabung jalin atau corak berdasarkan maklumat yg ada. |
2.2 Sintesis Idea Menggabungkan maklumat yg berasingan utk menghasilkan dan memilih sesuatu. | 2.2.1 Membuat kesimpulan, membuat pengitlakan dan membina tajuk. 2.2.2 Menghasilkan bentuk komunikasi yg unik - lukisan, kraf, binaan, peta, rajah, puisi, muzik, lagu, karangan, laporan dan lakaran. 2.2.3 Menentukan maklumat diperoleh mencukupi dan memastikan sama ada maklumat tambahan diperlukan. 2.2.4 Membuat keputusan ttg sintesis akhir. 2.2.5 Membincang kebaikan atau kelebihan dan keburukan atau kekurangan yg menjurus kpd keputusan akhir. 2.2.6 Mencabar dan menilai maklumat baharu yg diperoleh sama ada memerlukan tindakan susulan atau di ketepikan. 2.2.7 Membuat refleksi yg berterusan. |
Re: Amalan kreativiti dm p&p
Kemahiran Utama | Indikator Amalan |
3.0 Fasa Perkembangan | |
3.1 Penambahbaikan Membuat penambahbaikan utk mengembangkan atau mempelbagaikan sesuatu idea utk meningkatkan mutu atau keindahan hasil karya atau ciptaan. | 3.1.1 Menokok tambah idea. 3.1.2 Mengubah suai idea. 3.1.3 Memberi pelbagai penerangan rasional ttg idea. 3.1.4 Memberi pelbagai contoh berkaitan dgn tugasan. 3.1.5 Memberi pelbagai kategori atau aspek. |
3.2 Menilai Membuat pertimbangan ttg sesuatu perkara. | 3.2.1 Memberi alasan yg tepat utk menerima atau menolak idea. 3.2.2 Menyatakan kekuatan dan kelemahan, kebaikan dan keburukan, kelebihan dan kekurangan berdasarkan bukti atau alasan tertentu. 3.2.3 Membuat wajaran dgn betul. 3.2.4 Membuat pilihan berdasarkan kenyataan fakta sebenar dan tidak diengaruhi oleh perasaan atau prasangkan. |
Re: Amalan kreativiti dm p&p
Kemahiran Utama | Indikator Amalan |
4.0 Fasa Tindakan | |
4.1 Pelaksanaan Menyampaikan dan mempersembahkan idea atau menghasilkan prototaip. | 4.1.1 Menghuraikan idea kpd butiran atau bhg yg lebih kecil dan khusus. 4.1.2 Menyusun idea secara tersusun dan mudah difahami. 4.1.3 Menghasilkan idea tidak sama dgn orang lain, idea tidak spt yg biasa dan idea yg belum ada atau frekuensi ideanya kecil. |
4.2 Amalan Berterusan Peka kpd perkara di sekeliling dan menjana idea utk berkreatif. | 4.2.1 Peka kpd perkara di sekeliling. 4.2.2 Membuat pemerhatian utk megenal pasti masalah, kesilapan dan kelemahan. 4.2.3 Mempraktikkan proses kreatif utk menghasilkan idea baharu secara berterusan. |
Similar topics
» Program Perkongsian: Amalan Terbaik P&P -18ogos2011
» Kursus Pemantapan Pedagogi Guru Sains & Matematik (Kreativiti Dlm P&P) Bagi Jurulatih Kebangsaan 2011
» KURSUS PEMANTAPAN PEDAGOGI MATAPELAJARAN SAINS (KREATIVITI DALAM P&P) UNTUK GURU SAINS TAHAP 2
» Kursus Pemantapan Pedagogi Guru Sains & Matematik (Kreativiti Dlm P&P) Bagi Jurulatih Kebangsaan 2011
» KURSUS PEMANTAPAN PEDAGOGI MATAPELAJARAN SAINS (KREATIVITI DALAM P&P) UNTUK GURU SAINS TAHAP 2
Sekolah Kebangsaan Tuarid Taud, Keningau :: LOBI FORUM SK.TUARID TAUD :: KURIKULUM :: Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
Page 1 of 1
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum